De Japanse service-gerichtheid

Het valt ons steeds weer positief op hoe bijzonder de mensen in dit land zijn, de mentaliteit is echt anders dan we ooit eerder meegemaakt hebben. Ik had al verteld over het mes bij de Tokyo Sky Tree. In eerste instantie vond ik dat allemaal overdreven maar nu ik er over nadenk, is het gewoon heel fijn hoe Japanners dat soort kleine probleempjes oplossen. Ze zijn 100% gericht op een oplossing voor het probleem dat voorligt en daar gaan ze erg ver in. Het komt er op neer dat dingen die niet kloppen of verkeerd dreigen te gaan, nooit afgewenteld worden op de klant of consument. Het wordt direct geregeld. Een ander voorbeeld is dat we op een metrostation de Suica-card wilden opladen. We wisten hoe het moest maar alle info op het apparaat was in het Japans dus ik aarzelde misschien twee seconden. Direct stond er een dame naast me met een glanzend uniformpje die in twee woorden uitlegde hoe het moest. Geen idee waar ze vandaan kwam maar ik vond het prachtig. Het is weliswaar vaak een beetje kinderlijk, de manier waarop elke auto die geparkeerd wordt, begeleid wordt maar als je eraan gewend bent, zie je dat het gewoon heel goed werkt.

Volgende > Post

< Vorige Post

Geef een reactie

© 2019 Gunforhire.nl