Naar Shikoku

Naar Shikoku

De route van de eerste hele dag. We hebben ongeveer 250 kilometer gereden, en dat is best veel.
Vooral omdat je op de meeste wegen niet harder mag dan 50 kilometer per uur.

Om Shikoku, het kleinste van de grote Japanse eilanden te bereiken, moet je de gigantische hangbrug Akashi-Kaikyo Bridge over vanuit Kobe. Dit is de langste hangbrug ter wereld. Hij leidt naar een kleiner tusseneiland, Awaji. Daar is een grote entertainment area met prachtige uitzichten over de baai en de brug.

Toch maar even gestopt voor een hapje en een drankje. We aten takoyaki, een soort kruising tussen poffertjes en oliebollen, gevuld met een stukje octopus. Heel lekker, al zit er wat veel saus op de versie die ik bestelde. Op dit soort plekken tref je standaard een enorme batterij drinkautomaten aan met werkelijk allerlei soort frisdrank, koffie en thee. Zodra de temperatuur daalt, zijn er naast koude drankjes ook verwarmde blikjes verkrijgbaar. Liesbeth is gek op Royal Milk Tea, sterke zoete thee met room.

Takoyaki. Dit is een gerecht uit Osaka, dat aan de overkant van de baai ligtā€¦

Via kleinere wegen zijn we verder gereden richting de tweede brug, voor de overtocht naar Shikoku. Allerlei dorpjes onderweg tegengekomen met antieke boerderijen, enorm mooie gebouwen waar geen spijker aan te pas is gekomen.

Om de bruggen over te mogen moet je trouwens tol betalen, dat geldt ook voor veel snelwegen. Er bestaat geen wegenbelasting in Japan en zo krijgt de overheid z’n geld voor bouw en onderhoud van het wegennet. Er zijn bijna altijd gratis alternatieven voor de casual toerist, alleen bij bepaalde bruggen en tunnels ontkom je er niet aan.

De tweede brug, tussen Awaji en Shikoku, gaat over een smalle zeestraat met zware stromingen met prachtige draaikolken, die worden naruto’s genoemd.

One thought on “Naar Shikoku

  1. Hans Roelofs

    Heb toevallig octopus op in Portugal maar zal wel heel anders smaken als bij jullie. Mooi dat jullie dit allemaal delen met ons. Een ding is zeker. JAPAN staat op onze bucket list.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *